SŁOWNIK POJĘĆ
„Dopalanie z tablicy”
Promowanie posta z poziomu tablicy na Facebooku, post sponsorowany.
„Dopalanie” posta
Promowanie posta określoną kwotą pieniędzy.
„Puszczanie” posta
Publikowanie posta na fanpage’u.
Badania marketingowe
Zespół rozmaitych technik i reguł stałego zbierania, zapisywania, analizowania i przetwarzania informacji mających na celu usprawnienie procesu podejmowania decyzji marketingowych oraz mających na celu obniżenie ich ryzyka.
Baner na stronę
Górna część zdjęciowo-tekstowa na stronie.
Baner reklamowy
Reklama graficzno-tekstowa pojawiająca się wszędzie, wg różnych sieci reklamowych – np. elastyczna reklama Google, GDN (Google Display Network)
Brand book
Nazywany również księgą marki. Dokument zawierający informacje na temat sposobu wykorzystania identyfikacji wizualnej marki: budowę logo, kolorystykę, typografię, wzorce prezentacji i reklam, opis wizji marki, jej misji i kluczowe wartości.
Bumper
6-sekundowa reklama w serwisie Youtube, której nie da się pominąć. Wyświetlana tylko na urządzeniach mobilnych.
CI
Corporate Identity – system zawierający elementy pozwalające firmie komunikować jej odmienność, przedstawić jej produkty, misję i wizję. Dzięki Corporate Identity marka może zaprezentować wartości, z jakimi się utożsamia. Zawiera w sobie elementy identyfikacji wizualnej, jednak dodatkowo rozbudowane jest o elementy strategii marketingowej, czy model biznesowy.
Content
Treść, artykuły publikowane na stronach internetowych, posty tworzone w mediach społecznościowych itp. Im lepszej jakości jest content (wartościowy dla odbiorców, angażujący, dostępny), tym lepiej oceniana jest strona, która go publikuje.
Copywriting
Tworzenie kreatywnych i skutecznych tekstów reklamowych. Wyróżnić możemy wiele rodzajów copywritingu, m.in. teksty do ulotek i broszur, tworzenie haseł i sloganów reklamowych, czy też tworzenie treści pod SEO.
CPM
Cost Per Mille – koszt dotarcia kampanii do tysiąca odbiorców. Obliczany na podstawie liczy wyświetleń strony.
CSS
Kaskadowe Arkusze Stylów – język zmniejszający ilość kodu na stronie internetowej. Pozwala to na szybsze działanie serwisu. Oddziela część graficzną od części HTML, która definiuje strukturę witryny.
CTR
Click Through Rate – współczynnik klikalności. Procentowy stosunek liczby kliknięć reklamy, a liczby jej wyświetleń. Im wyższy jest wskaźnik CTR, tym lepiej kampania reklamowa jest lepiej dopasowana do grupy odbiorców.
Doradztwo marketingowe
Proces składający się z wielu elementów. Uwzględnia badania, w tym badanie rynku, czy też liczebności grupy docelowej. Polega na wsparciu planowania, realizacji i analizie wyników działań marketingowych. Dzięki doradztwu marketingowemu możemy dopasować strategię marketingową do zmieniającego się rynku. Doradztwo obejmuje również analizę narzędzi marketingowych (obecnych oraz potencjalnych).
Employer branding
Działania mające na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Mogą mieć charakter zewnętrzny (na potrzeby prowadzonych rekrutacji) oraz wewnętrzny (działania podejmowane wobec zatrudnionych pracowników, tworzenie przyjaznej atmosfery miejsca pracy).
Facebook Business Manager
Narzędzie Facebooka, które pozwala na zarządzanie kontami reklamowymi, stronami i obsługującymi je osobami.
Fanpage
Rodzaj strony na Facebooku. Może go założyć każdy użytkownik Facebooka w celu promocji produktu, firmy, usługi, czy osoby. Fanpage pozwala zgromadzić w jednym miejscu osoby zainteresowane danym zagadnieniem.
Folder
Jedna z najczęściej stosowanych form prospektów reklamowych. Występuje w formie arkusza papieru, złożonego jednokrotnie. Foldery mogą mieć różne formaty, jednak zawsze mają cztery strony. Jego zadaniem jest prezentacja produktów i usług oferowanych przez firmę w atrakcyjny sposób za pomocą druku, ilustracji i kolorów.
Gazetka firmowa
Narzędzie komunikacji wewnętrznej. Pozwala nie tylko przekazywać informacje, ale również budować długofalowe relacje z pracownikami. Jest trwałym i atrakcyjnym sposobem dotarcia do różnych grup pracowników i daje szansę na kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy.
GDN
Google Display Network – sieć reklamowa Google, w jej skład wchodzą strony internetowe, aplikacje i filmy. Reklamy w GDN mogą mieć formę graficzną, tekstową lub wideo. Sieć ta dociera do około 90% Internautów.
Graphic designer
Osoba zajmująca się tworzeniem materiałów graficznych na potrzeby Klienta.
GSP
Gmail Sponsored Promotions – reklamy w Gmailu, wyświetlające się u góry skrzynki odbiorczej.
Identyfikacja wizualna
Elementy pozwalające na natychmiastowe rozpoznanie firmy. Zawarte będą tu standardy graficzne – wytyczne do stosowania logotypu, liternictwa, kolorystyki, zasad komponowania ogłoszeń prasowych i materiałów drukowanych.
Kampania Google
Zestaw grup reklam (słowa kluczowe, reklamy, stawki) w sieci Google mających wspólne ustawienia (kierowanie na lokalizację, budżet itp.).
Katalog
Najczęściej występuje w formie książki lub broszury. Służy do prezentacji firmy, przedstawienia jej produktów i usług. Katalogi przydatne są szczególnie w lokalizacji firmy, na targach lub wystawach.
Konwersja
Określone działanie wykonane przez odbiorcę kampanii reklamowej w Internecie, np. dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera.
Landing page
Strona, na którą zostaje skierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę zamieszczoną w Internecie.
Logotyp
Podstawowy element identyfikacji wizualnej firmy, produktu, usługi lub wydarzenia. Logotyp ma formę tekstową. Celem używania logotypu jest spowodowanie natychmiastowego rozpoznania marki. Posiada on oryginalną typografię, niezmienny rozstaw liter i niezmienny font. W połączeniu ze znakiem graficznym (sygnetem) tworzy logo.
Mailing
Jednorazowa reklama wysyłana na skrzynki odbiorców akcji e-mail marketingowej. Ma na celu poinformowanie o produkcie, usługach lub promocji. Wyróżnia się małą ilością tekstu, dużą grafiką, a także przyciskami call to action (CTA) skłaniającymi do działania.
Marka osobista
Wszystko, co określa daną osobę. Dotyczy cech wewnętrznych, wiedzy na dany temat, unikalnych cech i wartości. Budowanie silnej marki osobistej jest procesem długotrwałym.
Onepage
Jednostronicowa witryna internetowa. Zawartość strony jest ładowana w miarę jej przewijania w dół.
Podstrona
Każda strona na stronie internetowej, która zawiera w tytule znak “/”, który stanowi rozdział pomiędzy tytuł strony głównej, a tytuł podstrony.
Podział ról na Facebooku
Facebook pozwala na podział ról wśród osób zarządzających stroną. Wyróżnić możemy:
– Administratorów – mogą oni zarządzać wszystkimi aspektami strony. Mogą wysyłać wiadomości i publikować posty jako strona, odpowiadać na komentarze na stronie i je usuwać, tworzyć reklamy, widzieć, który administrator utworzył post lub komentarz, wyświetlać statystyki, odpowiadać na komentarze na Instagramie i usuwać je z poziomu strony, edytować dane konta na Instagramie z poziomu strony i przydzielać role na stronie.
– Redaktorów – mają oni bardziej ograniczone uprawnienia niż administratorzy. Mogą wysyłać wiadomości i publikować jako strona, odpowiadać na komentarze na stronie i je usuwać, tworzyć reklamy, widzieć, który administrator utworzył post lub komentarz, wyświetlać statystyki, odpowiadać na komentarze na Instagramie i usuwać je z poziomu strony oraz edytować dane konta na Instagramie z poziomu strony.
Post sponsorowany na Facebooku
Post opublikowany na fanpage’u, dodatkowo opłacony w celu zwiększenia zasięgu.
Powiązana strona
Strona LinkedIn połączona z inną stroną LinkedIn reprezentująca powiązaną lub zależną organizację. Aby było możliwe powiązanie stron, użytkownik musi być administratorem każdej z nich.
Proof
Próbny wydruk, wykonywany najczęściej na papierze kredowym. Jest on odpowiednio skalibrowany, stanowi symulację druku na urządzeniu, które wykona właściwy wydruk. Dzięki proofom mamy szansę wprowadzić korekty w kolorach druków przed zleceniem finalnego zamówienia. Obecnie stosowane są proofy cyfrowe.
Protokół bezpieczeństwa SSL
Narzędzie zapewniające ochronę witryn internetowych. Gwarantuje poufność przesyłanych danych.
Rebranding
Proces przebudowy istniejącej marki, obecnej na rynku. Może polegać na odświeżeniu marki poprzez nadanie jej nowego wyglądu i charakteru lub zmianie grupy docelowej, a nawet zmianie wartości firmy. Marki przeprowadzają proces rebrandingu, aby lepiej dopasować się do zmieniającego się świata.
Reklama elastyczna
Format reklam w sieci reklamowej Google. Reklama elastyczna dopasowuje swoje wymiary i format pod wolną powierzchnię reklamową na stronie.
Reklama na Facebooku
Reklama konfigurowana poprzez Facebook Business Managera. Pozwala wybrać cel, jaki chcemy osiągnąć, wybrać grupę docelową, format reklamy i jej budżet. Facebook Business Manager pozwala na mierzenie skuteczności reklam i zarządzanie nimi.
Reklamy DSA
Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce Google, nie korzystają ze słów kluczowych.
Render
Trójwymiarowy obraz wygenerowany za pomocą programu do tworzenia grafiki 3D. Pozwala na wizualizację projektowanego obiektu w sposób najbliższy rzeczywistości (z uwzględnieniem cieni, sposobu załamania światła itd.)
RLSA
Remarketing w wyszukiwarce Google – pozwala wyświetlać reklamę osobom, które już wcześniej odwiedziły stronę. Do wykorzystania RLSA potrzebne jest stworzenie list remarketingowych.
RWD
Responsive web design, projektowanie responsywne – technika projektowania stron internetowych, tak aby jej układ I wygląd dopasowywały się automatycznie do okna przeglądarki. Dzięki temu strona wyświetla się tak samo na ekranach np. Komputera i smartfona.
SEM
Search Engine Marketing, marketing w wyszukiwarkach internetowych – działania promocyjne, których celem jest uzyskanie jak najlepszej pozycji serwisu w pozycjach wyszukiwania. SEM łączy w sobie zagadnienia związane z SEO (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) oraz PPC (płatne reklamy w systemie Pay-Per-Click).
SEO
Search Engine Optimalization, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek – proces polegający na dostosowywaniu stron internetowych do jak najlepszego postrzegania ich przez wyszukiwarki internetowe. Prowadzi do wyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek.
Słup ogłoszeń (na LinkedIn)
Zaangażowanie pracowników firmy w zwiększanie zasięgu publikowanych przez nią treści. Obejmuje polecenia, komentarze (fachowe) oraz udostępnienia pracowników na ich własnych profilach. Pokazuje to ich identyfikację z firmą, w której pracują.
Social media policy
Kodeks dobrych praktyk w mediach społecznościowych. Zbiór zasad i reguł, których powinny przestrzegać wszystkie osoby z firmy i jej otoczenia w komunikacji cyfrowej dotyczącej tej firmy. Częściowe przeniesienie odpowiedzialności za pozytywny wizerunek firmy na jej pracowników.
Social selling
Proces sprzedażowy, głównie wykorzystywany w mediach społecznościowych. Zakłada wykorzystanie nawiązanych relacji w celach sprzedażowych. 4 kroki social selling na LinkedIn:
1. Założenie własnej, profesjonalnej marki.
2. Dotarcie do właściwych ludzi.
3. Zaangażowanie spostrzeżeniami.
4. Budowanie relacji.
Spot reklamowy
Niedługi materiał reklamowy w formie dźwiękowej (radio) lub filmowej (telewizja, internet). Najczęściej spoty reklamowe w telewizji trwają 30 sekund i emitowane są pomiędzy programami lub w ich przerwie.
Strategia komunikacji
Określa ona sposób, w jaki marka powinna komunikować się z otoczeniem. Dzięki strategii komunikacji marka w efektywny sposób może opowiadać o swoich produktach potencjalnym odbiorcom. Dobrze opracowana strategia komunikacji pozwala dotrzeć do właściwych grup odbiorców odpowiednimi kanałami komunikacji.
Strategia komunikacji marki na LinkedIn
Opracowany zestaw działań uwzględniający grupę docelową, cele komunikacji, rodzaj treści, autorów przekazów (strona firmowa, marki osobiste pracowników oraz partnerów) oraz wykorzystanie narzędzi oferowanych przez LinkedIn.
Strona firmowa (Company Page)
Strona pozwalająca zaprezentować na LinkedInie produkt, markę, firmę. Za jej pośrednictwem firma może zamieszczać posty czy oferty pracy.
Strona marki (Showcase Page)
Strona powiązana ze stroną firmową na portalu LinkedIn, stanowiąca jej rozszerzenie. Dotyczyć może konkretnego produktu lub usługi. Pozwala stworzyć osobny wizerunek poszczególnych działalności prowadzonych przez firmę.
Strona responsywna
Strona www, która automatycznie dopasowuje swój format do rozdzielczości ekranu urządzenia, na jakim jest wyświetlana.
Strona www
Dokument HTML udostępniany przez serwer www. Użytkownik otwiera i wyświetla ją za pomocą przeglądarki internetowej. Strony internetowe mają duży wpływ na wizerunek firm.
Strony Kariery
Pozwalają na lepsze dotarcie do odbiorców. Ich niestandardowy charakter pozwala wyświetlać odbiorcom personalizowane treści, np. Oferty pracy.
Thought-leader
Osoby, które osiągnęły sukces w danej dziedzinie i które potrafią “zarazić” innych swoimi pomysłami oraz zainspirować ich, by realizowały swoje własne pomysły, “guru”.
UCD
User Centered Design, projektowanie zorientowane na użytkownika – proces projektowania interakcji człowieka z komputerem. Na każdym etapie procesu projektowego szczegółowo badane są potrzeby końcowego odbiorcy, by finalny produkt jak najlepiej odpowiadał jego wymaganiom.
UI
User Interface – część programu lub aplikacji odpowiedzialna za komunikację z użytkownikiem.
UX
User Experience – doświadczenie użytkownika, ogół wrażeń, których doświadcza użytkownik korzystając z produktu. Doświadczenie jest subiektywne, może być zarówno pozytywne, jak i negatywne.
UX designer
Osoba planująca działanie I funkcje aplikacji oraz stron internetowych w celu jak najlepszego spełniania potrzeb odbiorców.
UXD
User Experience Design – projektowanie doświadczeń użytkownika, jest to proces, który ma na celu zwiększenie satysfakcji użytkownika poprzez, np. poprawę jego użyteczności.
Web designer
Grafik zajmujacy się projektowaniem szablonów stron internetowych.
Wersja desktop strony
Wersja strony internetowej, która wyświetla się na ekranach komputerów osobistych.
Wersja mobilna strony
Wersja strony internetowej, która wyświetla się na ekranach urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety.
Wireframe
Wstępny szkic układu treści na stronie, tworzą ścieżkę użytkownika na stronie. Pozwalają zaprojektować stronę w sposób przyjazny dla użytkownika.
Wizualizacja 3D
Sposób przedstawienia dowolnego istniejącego obiektu lub będącego w fazie projektu za pomocą użycia programu do tworzenia grafiki 3D.
Zasięg organiczny
Liczba użytkowników Facebooka, do których dociera post bez sponsorowania. Zasięg darmowy.